Korea Trip.. Annyeonghaseyo


Shallom,

Ada beberapa orang kawan bertanyakan kepada bagaimana melakukan trip persendirian ke korea, jadi saya memutuskan untuk menuliskan coretan di sini sebagai panduan kawan kawan yang merancang untuk ke sana. Coretan ini adalah berlandasan pengalaman semata mata dan hanya gambaran yang sedikit dari besarnya dan luasnya tanah korea untuk di jelajahi .Juga menurut rancangan peribadi anda sendiri. Semoga coretan ini membantu anda, dan bagi kawan kawan terdekat anggaplah sebagai cenderahati dari saya kerana jika diberi hadiah semuanya maka tidak cukuplah rasanya untuk semua. 

Persiapan sebelum pergi...
1) passport renew at least 6 bulan sebelum tarikh luput. bagusnya Korea hanya cuma perlu passport untuk datang ke tempat mereka. Kamsahamida!
2) jaket ikut musim yang sesuai..kalau musim dingin beli yang tebal2. sejuk amat di sana kalau bagi saya. pergi hampir musim bunga pun saya tidak tahan sejuk nya. di sana nanti pandai2 lah membeli hot pad ke apa ke kalau terlampau sejuk. ada di jual di mana2. stokin jalan dan tidur jangan lupa. dan yang lain2 yang bersesuaian dengan anda.
3) makanan kalau nak save bajet mungkin bole bawa dari sini yang simple la. mana tau ada makanan yang tak kena selera. tapi saya tak de nak bawa makanan sebab sampai sana makan jak apa diaorang makan. sedapppppp.. sangat makanan diaorang. tak lupa saya mee kicap hitam tu ( checangmioun).
4) jangan lupa install app Subway Korea dan Kamera.
5) survey hotel di trivago.. pilih paling dekat dengan subway.

itulah saja yang penting mungkin..

Flight dari KL ke Seoul lebih kurang 6 jam.. satu hari memang tuk perjalanan pegi balik. Nak terus cerita bila sudah sampai di airport seoul. pertama sekali kamu bole lah survey tempat untuk beliwifi @ sim card. kalau yang advance bole booking online sebelum sampai seoul.  http://www.egsimcard.co.kr/ . hari tu saya ambik sim card + plan data supaya tidak hilang dari radar malaysia. hahaha.. tapi di seoul ollehwifi nya ada di mana2 station subway dan airport..tidak begitu susah mendapatkan wifi percuma di seoul. perlu ambik sim card sebab cuma untuk emergency yang mana kita perlu domestik or international call. kalau data rooming habislah kena charge mahal.

Ok. untuk transport dari airport ke hotel anda boleh pilih. banyak option. ada duit pakai jak teksi. paling murah arex transit ( airport train ) . kalau tinggal di kawasan mapo-hongdea university bagus pakai airport train. ( airport Base 1 ) utk dapatkan tiketnya. Saya tinggal di kawasan Myeongdong jadi transport paling bagus saya ambik ialah airport bus. ( No bus 6015 ) tambang 15000 won ( RM 60 ). bus akan singgah di Myeongdong Subway ( Exit 8 ).. Nanti balik pun boleh tunggu bus di sini untuk pergi airport.




Di seoul transport pakai subway paling flexsible dan murah. jadi kena beli T money yang mana boleh top up di ticket vending subway. ada di jual di 7 eleven @  kedai 24 jam (GS25, CU, Ministop, With Me, Buy The Way, Story Way, etc.) 

Untuk rancangan trip saya cerita pengalaman saya. sebab saya hanya 5 hari di sana tolak dua hari hanya perjalanan Malaysia-Korea. waktu malam sampai tu saya pergi jalan sekitar myeondong street. banyak tempat membeli makanan dan meriah tempat membeli di myeongdong. 

Second day Trip to Petite France-Nami-Morning Garden Calm. Actually pergi tempat ini bole guna subway atau KT train kemudian ambik shuttle bus di gapyeong untuk jimat kos. tapi saya tak mahu ambik risiko sesat sebab tempat tu jauh dari seoul dan menyenangkan perjalanan yang lebih teratur jadi saya ambik pakej Trip. Satu hari perjalanan RM 299 ikut harga offer by travel agent. boleh survey dulu sebelum pergi di website mana Trip yang kamu mahu dan harganya. saya survey di https://www.trazy.com/ .




Third day trip sekitar bandar seoul. Untuk pengetahuan, Myeongdong adalah di tengah2 tempat2 menarik di seoul. jalan dulu ke tempat trip mark seperti Cheonggyecheon River - K Style Hub - Myeongdong Cathedral - Lotte Sopping Mall. Dan seterusnya ambik subway ke Ehwa University dari Myeogdong Eljiro 2.
Ehwa Woman University sangat cantik design binaan bangunannya. terpegun saya !! 




Seterusnya boleh teruskan perjalanan ke Nandeamun market.. dari Ehwa University ambik subway singgah di city hall then jalan kaki ke Nandemun market. Membeli la cenderahati di sini.. ada yang murah2. Myeongdong banyak barang kosmetik saja. 

Satu pesanan saya buka google map sepanjang perjalanan jalan kaki . kalau tanya2 orang memang sesat sebab penerangan tidak jelas.

Hari keempat baru saya kesempatan pergi mark place seoul Gyeongbukgong - muzium National Folk - Buckhon Hanok Village - N Tower - Insadong & dongdeamun market. Memang tak cukup hari nak roda semua tempat menarik di seoul sebab masih banyak tarikan bangunan bersejarah dan muzium di seoul. Next trip baru habiskan perjalanan saya. Amen. Untuk ke Gyeongbukgong ambik subway dari Myeongdong ke Chungmuru Transit to line 3 ke Angguk. Boleh juga terus ke Gyeongbukgong station. Saya dan anak buah saya singgah di Angguk Station dan jalan kaki ke Gyeongbukgong sebab untuk pegi kedai tukar baju pakai hanbok. kalau pakai hanbok semua fee masuk ke tempat2 perlancongan di seoul tak perlu bayar.. itu yang besttttt sangat. hanbok bole sewa ( RM 60 ) atau beli ( RM 200 ). kami mulakan trip di Gyeongbukgong tepat waktu Royal Changing Gate Ceremony. sangat menarik tradisi orang korea dulu dulu. untuk tengok perayaan ini pegi waktu pagi mula jam 10am, dan kalau petang jam 2pm. Jangan lepaskan peluang. seterusnya pegi mazium National Folk sebelum jalan jalan di Buchan Hamok Village. 


Ok. hampir malam saya dan anak buah ambik subway balik ke Myeongdong ikut laluan pergi tadi. Dari Angguk Station- Chungmuru transit line 4 ke Myeongdong. lepas tu kami jalan kaki dari Myeongdong subway Exit 2 ke station cable car di Namsan.. mulai gelap jadi takut juga mau jalan kaki sampai atas N Tower. kami ambik Cable car round trip 8000 won. Memorable place to visit at seoul. datang sini barulah simbol kita ada di seoul. dari pemandangan cable car boleh nampak keselurahan bandar ini. waktu kami pergi sudah gelap jadi nampak lampu saja tapi tetap cantik. 



Balik dari situ kakak angkat saya ambik pegi jalan2 di insadong dan dongdeamun market. sebab dah shopping berhabis jadi tidak membeli di sini. makan mee yang saya cari je. hehehe. thank you kakak angkat ku bawa kesini.

Besoknya balik lah dari seoul ambik bus dari Myeongdong - Incheon Airport. Sampai di airport kalau ada nak buat tax refund pegi ke gate 28 di balai berlepas. buat scan dulu sebelum tu. tanya information kaunter. T money juga bole refund di kedai tempat beli T money. 

setakat ini perkongsian saya. harap membantu.. Sarangheyo!!!




No comments:

Post a Comment